Audio integreren in contentmarketing.

Videoformats, blogs, animaties of visuals. In de meeste contentmarketingstrategieën komen deze contentvormen wel aan bod. Maar waarom zetten we de podcast niet vaker in? En vooral, kunnen we vandaag de dag nog om de podcast heen?

Cijfers op een rij.

Elke Nederlander brengt gemiddeld per dag 200 minuten luisterend door. We luisteren met z’n allen vooral naar radio, maar ook de luisterplatforms worden steeds populairder. En daarmee wint ook de podcast steeds meer terrein. De cijfers liegen er niet om. 47% van de Nederlanders luistert met enige regelmaat naar een podcasts. Gemiddeld zo’n 64 minuten per week. Wordt het tijd om de podcast te integreren in de contentmarketingstrategie?

De keuze is reuze.

Er zijn verschillende podcastvormen. Zo is er de B2B podcast, waar ‘Komt een mens bij de dokter’ een goed voorbeeld van is. In deze podcast, gestart door Alliantie Gezondheidszorg op Maat, staan verhalen vanuit de spreekkamer centraal. Maar ook podcasts gericht op de eindgebruiker, of podcasts waarin sponsoring of interne communicatie centraal staat, worden steeds populairder. Denk aan de podcast Tell Me Why van American Airlines, waar prangende vragen van het personeel worden beantwoord. Een ander soort podcast is ‘De Buitendienst’, van de ANWB. Een uur lang krijgt de luisteraar Nederlandse natuurgeluiden te horen.

De gemene deler.

Bovenstaande voorbeelden van (bekende) podcasts hebben – naast dat het allemaal podcasts zijn – nog één ding met elkaar gemeen. In alle podcasts komen de merkbelofte en de doelgroepbehoefte samen. Neem nog even ‘De Buitendienst’. De ANWB laat zien dat zij weten wat de mooie natuurgebieden zijn en waar de mooiste geluiden te vinden zijn, voor de doelgroep is het nu mogelijk om de natuur naar binnen te halen.

Aandacht voor je merk.

Ook in andere contentvormen integreer je – als het goed is – je merkbelofte en je doelgroepbehoefte. Wat is dan het verschil? Het voornaamste verschil is dat er op dit moment heel intensief naar een podcast wordt geluisterd. Mensen consumeren gemiddeld 90% van een aflevering. De gemiddelde podcast heeft een duur van 30 minuten. Dat betekent dat mensen gemiddeld 27 minuten intensief met je merk bezig zijn. Bovendien heeft een podcast een lange houdbaarheidsdatum. Mensen luisteren niet alleen naar de podcast als deze net live staat, maar ook lange tijd daarna. Dit gebeurt bij andere vormen van content veel minder.

De toekomst.

Kunnen we met al deze lovende cijfers niet meer om de podcast heen? Of heeft de podcast deze cijfers vooral te danken aan onze veranderende luisterroutine door corona en is de podcast daarmee een tijdelijke trend?

Te gast in onze podcast

Wij sluiten ons aan bij deze trend met onze podcast ‘Content Walks’. Wil je te gast zijn in deze podcast en meepraten over alle ontwikkelen op contentmarketinggebied? Meld je dan aan door een e-mail te sturen naar redactie@platformcontent.nl.

Related Posts