We komen richting einde van – cliché maar waar – opnieuw een bewogen jaar. Tijd om de stand van zaken op te maken. Wat is ons op het afgelopen jaar opgevallen en hoe zien we 2022 voor ons? Wordt het een jaar van fysieke afspraken, waarbij we regelmatig knuffelend met de klant onze meetings beginnen, of gaan we nog maar eens opnieuw bedenken hoe we 1.5 meter afstand er leuk uit kunnen laten zien op video? Kortom: de eindejaarsinterviews van Platform Content Marketing 2021.

2021 was weer een bewogen jaar, vol met verschuivingen in de markt als met constant wisselende regels rondom het werken op kantoor. Hoe hebben jullie dit jaar ervaren?
“Eerlijk gezegd niet heel anders als het jaar ervoor. Naast de algemene regels die we krijgen opgelegd vanuit de overheid, bestaat er zoiets als gezond verstand. Zo werken starters en stagiairs bij ons ‘gewoon’ op kantoor. En letten we extra op de mentale gezondheid van onze medewerkers. Het zijn misschien niet de meest avontuurlijke jaren ooit, maar iedere generatie kent zijn crises. En dan mogen we zeker wel een beetje mopperen met elkaar, maar moeten we ons ook realiseren dat het veel erger kan…”
Wat was jullie absolute hoogtepunt?
“Het feit dat we ons 25-jarige jubileum anderhalf jaar na dato konden vieren. Dat was voor ons zeker een absoluut hoogtepunt. Als bureau kijk je doorgaans alleen maar vooruit. Het was daarom heel mooi om een keer terug te kijken op alles wat we in al die jaren met elkaar hebben opgebouwd. En dat is best veel!”
Corona blijft hoe dan ook een bepalend thema, ook dit jaar. Hoe ervaarden jullie jaar 2 van corona? Merken jullie er (naast het wel en niet thuiswerken) nog veel van in de opdrachten die jullie krijgen, of is het bijna business as usual?
“Zandbeek is in de gelukkig positie dat het nauwelijks last heeft (gehad) van corona. Zo is het aantal coronagevallen op de werkvloer tot nu toe heel beperkt gebleven. En ook zakelijk gaat het ons voor de wind. We kijken (opnieuw) terug op een topjaar.”
Met de constante veranderingen omtrent thuiswerken en klantbezoeken was het weer veelal een jaar vol Teams-, Zoom- en Hangoutcollega’s. Hoe zijn jullie als organisatie omgegaan met de afstand tussen collega’s, zowel fysiek als gevoelsmatig?
“Creatieve brainstorms vinden hoofdzakelijk op kantoor plaats. Of tijdens een wandeling door het park. Want we zijn ervan overtuigd dat fysiek contact onmisbaar is om echte connecties te maken. Daarnaast is er onderling veel contact tussen alle collega’s en weten we prima hoe het met iedereen gaat. Een eervolle melding voor onze HR-manager Tamara is hier overigens op zijn plaats.”
Wat denk je dat er in het verschiet ligt voor het contentmarketingvak in 2022?
“Na een jaar waarin er meer dan ooit werd gezocht naar doomscrolling, is het wat mij betreft tijd voor wat meer optimisme. Laten we als vakgenoten afspreken dat we het perspectief centraal stellen. En onze ‘bright minds’ uit te lenen aan merken en organisaties die het echt verdienen om gehoord te worden.”
Wat wordt de koers van jullie bureau in 2022? Wordt het een jaar van nieuwe plannen of blijft het schip een vaste koers varen?