HBO Studentenprijs Contentmarketing 2021

Welk studententeam wint dit jaar dé contentmarketingcompetitie van Nederland? Op dinsdag 15 juni reikt Platform Content Marketing de jaarlijkse HBO Studentenprijs Contentmarketing uit aan het studententeam van Hogeschool Leiden met de beste contentmarketing case.

Wat is de HBO Studentenprijs?

Platform Content Marketing en Hogeschool Leiden – waar sinds 2019 de minor ‘Contentmarketing & communitymanagement’ wordt gegeven aan derdejaars studenten – hebben deze prijs gezamenlijk in het leven geroepen. In 2020 vond de eerste uitreiking plaats. Het doel van deze prijs: de band tussen het bedrijfsleven en het hoger onderwijs versterken. Studenten maken kennis met het vak en werken aan een vraagstuk voor echte opdrachtgevers; bedrijven en bureaus komen in contact met jonge talenten én kunnen hun voordeel doen met de ideeën.

Minor contentmarketing aan Hogeschool Leiden

Irma Machielse, docent Marketing bij de opleiding Commerciële Economie aan de Hogeschool Leiden, heeft in 2019 de minor ‘Contentmarketing & communitymanagement’ opgezet. Irma: ‘We geven de minor aan derdejaars studenten Commerciele Economie én aan studenten Communicatie, omdat contentmarketing op het snijvlak zit van communicatie en marketing. De minor duurt in totaal 10 weken en wordt drie keer per jaar aangeboden. Studenten leren tijdens deze minor alles over het contentmarketingvak en werken aan een case voor een echte opdrachtgever. Zo maken ze kennis met zowel strategie als productie én hebben ze mooi portfoliomateriaal.’

Studenten kennen social media en de hypes

Irma is onder de indruk van de ideeën en producties van studenten. ‘Het leuke van deze generatie is, is dat ze alles weten van social media en op de hoogte zijn van hypes. Ook merk ik dat studenten gemakkelijk zelf video’s opnemen en monteren, en het niet eng vinden om te vloggen. Laatst gaf ik een studente complimenten over haar presentatieskills op video. Later kwam ik erachter dat ze een redelijk succesvolle influencer is op social media, dat presenteren voor camera had ze natuurlijk al lang en breed onder de knie.’

Video studenten Hogeschool Leiden

Tijdens de minor moeten de studenten een video maken voor een opdrachtgever én een individuele video. Irma: ‘Het onderwerp voor de individuele video mogen ze zelf kiezen. Dan gaan ze echt los en dat vind ik geweldig om te zien. Studenten leggen bijvoorbeeld uit hoe je cocktails moet mixen, hoe je goede koffie maakt of hoe je met één broek vijf verschillende outfits kunt creëren. Uit die video’s komt hun passie naar voren. Onwijs leuk om te zien.’

Video maken voor opdrachtgevers

Hortus Botanicus Leiden

‘Als ze met een video voor een opdrachtgever aan de slag gaan, moeten ze natuurlijk rekening houden met het doel en de doelgroep van deze organisatie. Een voorbeeld: de Hortus Botanicus in Leiden – een van de opdrachtgevers – vroeg onze studenten een video te maken waarmee ze meer jongeren konden bereiken. Nou, daar wisten ze wel raad mee. Planten zijn op dit moment razend populair bij deze doelgroep. De studenten maakten video’s over stekken, planten verpotten én planten verzorgen. Ook bedachten ze een social media format: een quiz voor op Instagram waarbij volgers quizvragen konden beantwoorden over planten. Deze quiz is opgeslagen als hoogtepunt op het Instagram account van de Hortus Botanicus Leiden en kun je nog terugkijken.’

Kleine en grote opdrachtgevers

De studenten gaan tijdens de minor aan de slag voor zowel grote als kleine opdrachtgevers. Voorbeelden van opdrachtgevers waarvoor studenten al aan de slag gingen zijn: Bijenkorf, Madurodam, Naturalis, Hortus Botanicus Leiden, Case Logic, Vodafone Ziggo, Sixt, Leids Internationaal Filmfestival (LIFF), Vereniging Omgaan met Pesten, www.sportwagen-verzekering.nl en Campspace.

HBO Studentenprijs Contentmarketing

De studenten die minimaal een 7 hebben gehaald voor hun eindpresentatie aan de opdrachtgever, mogen hun uitwerking indienen voor de studentenprijs. Uiteraard worden organisaties die cases hebben aangeleverd, uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn. Dit jaar vindt de uitreiking digitaal plaats op 15 juni. In slechts een paar minuten moeten de woordvoerders van een studententeam hun case presenteren en betogen waarom zij de hoofdprijs – een award – moeten winnen.

Nieuwe opdrachtgevers gezocht

Voor het studiejaar 2021/2022 is de Hogeschool Leiden nog op zoek naar opdrachtgevers (BtoC, BtoB en non-profit). Interesse? Download dit document met meer informatie en stuur jouw casebeschrijving naar Irma Machielse (machielse.i@hsleiden.nl). Aanmelden voor de minor in periode 1 die meteen na de zomervakantie start, kan tot uiterlijk 9 juli. Maar ook voor periode 3 en periode 4 hebben we nog cases nodig! Heb je nog vragen? Laat het Irma of Platform Content (bedrijfsbureau@platformcontent.nl) dan gerust weten. Benieuwd naar de ervaringen van Vodafone Ziggo en het Leids Internationaal Filmfestival? Lees dan dit artikel.

 

Related Posts