Half november is de nieuwe minor Contentmarketing en Community Management van de Hogeschool Leiden van start gegaan. De studenten die een 7 of hoger halen, komen in aanmerking voor de HBO Studenten Grand Prix van Platform Content. Een update.
De deelnemende studenten komen uit verschillende studierichtingen, zoals Commerciële Economie, Communicatie, Bedrijfskunde en zelfs Food Innovation. “Het is erg leuk om te zien hoe zij elkaar aanvullen en gezamenlijk echt nieuwe kennis en inzichten willen bieden voor hun opdrachtgever”, vertelt Irma Machielse van de Hogeschool Leiden.
In de minor leren ze contentmarketing en community management direct toe te passen voor een opdrachtgever in de praktijk. In periode twee zijn dit Sixt, Vodafone/Ziggo, VR Owl, Lexilu, Naturalis en Leids Internationaal Film Festival.
Concrete aanknopingspunten
Een van de opdrachtgevers is Emma de Graaf van Vodafone/Ziggo: “We hopen dat we een advies krijgen over hoe we (in het licht van onze strategie en bestaande content in top en lower funnel) de midfunnel het beste in kunnen zetten. Dus advies over type content en boodschap. Ook hopen we met hun advies concrete aanknopingspunten te hebben om wel of niet te starten met communities”. Op de zakelijke markt richt Ziggo Zakelijk op de doelgroep ‘beslissers’, van zzp-ers tot mkb-ondernemers tot beslissers bij grote organisaties. “Op zakelijk terrein maken we positieve content met en over uitblinkers. Bekende mensen, maar ook vooral ook onbekende uitblinkers. Ziggo zet hen in om te inspireren.” Emma vertelt dat die Uitblinkersaanpak goed werkt bovenin de awareness-funnel, maar minder goed gaat de fase tussen awareness en leads genereren.
De studenten stortten zich met veel enthousiasme op de cases en op de studie zelf. Irma: “Die is heel afwisselend. De studenten doorlopen het gehele contentmarketing- en communitymanagement-proces. Ook krijgen ze workshops en gastcolleges van diverse professionals uit de praktijk.”
Inspiratie
Evert de Vries van het Leids Internationaal Film Festival vertelt dat de opdracht behelst hoe het festival door het jaar heen een betere contentstrategie kan voeren. En hoe kunnen ze tijdens het festival hun bezoekers activeren om user generated contentte creëren op social media. Evert: “Ik hoop geïnspireerd te worden met ideeën en voorbeelden die ik in 2020 in aanloop naar het LIFF kan gaan inzetten op de social kanalen van het festival. In het beste geval levert het concrete strategieën op die ik direct met mijn marketingteam kan gaan uitvoeren. In het minimale geval inspireren ze ons om in een vroeg stadium al na te denken over concrete plannen, in plaats van een ad hoc benadering van social media.”
Fijne samenwerking
Evert sprak de studenten nu twee keer; de eerste keer was het informatief van zijn kant uit. “De tweede keer kwamen de studenten al met de eerste concepten, waarop ik feedback kon geven”. Ook bij Vodafone/Ziggo is er goed contact met de studenten. Emma: “Een middag hebben we hen onder meer onze strategie en de achtergrond over contentmarketing bij Ziggo Zakelijk uitgelegd. Verder praten ze ons eens in de paar weken bij over de ontwikkelingen rondom het onderzoek.”
De minor contentmarketing en communitymanagement, biedt studenten de benodigde kennis en vaardigheden om een succesvolle contentmarketeer en/of communitymanager te worden. De teams die een 7 of hoger halen voor hun contentmarketing en community-aanpak ten behoeve van een merk uit de praktijk, komen in aanmerking voor de HBO Studenten Grand Prix van Platform Content! Dit is een prijs vanuit de praktijk waarbij diverse gerenommeerde contentmarketingbureaus en merken zijn aangesloten.
In juni 2020 houdt Platform Content een competitie tussen de studententeams die voor de praktijkopdracht een 7 of hoger scoorden. De winnaar ontvangt de eerste Platform Content Studenten Award. Updates hierover via de Platform Content website of mail bianca.serraarens@platformcontent.nl.