Op 30 juli was de uitreiking van de allereerste HBO Studentenprijs van Platform Content. Een deskundige jury beoordeelde vanuit het prachtige kantoor van contentmarketingbureau Axioma alle “virtuele” pitches van de studententeams. De teams die bij de minor ‘Contentmarketing & Community management’ een 7 of hoger haalden, mochten hun pitch doen en uiteindelijk ging Lotte Balsters van het team ‘Leids Internationaal Film Festival’ er met de hoofdprijs vandoor.
Nieuwe minor Contentmarketing
Hogeschool Leiden ontwikkelde afgelopen jaar een nieuwe minor ‘Contentmarketing & Community management’. Deze werd in 2019 voor het eerst aangeboden aan derdejaars studenten van diverse HBO-opleidingen. Het doel van de minor is om de kennis en vaardigheden van studenten op het gebied van contentmarketing in de volle breedte te vergroten. Irma Machielse: ‘We hebben er bewust voor gekozen om studenten het hele contentmarketingproces te laten doorlopen voor echte opdrachtgevers uit de praktijk. Zo doen zij ervaring op met zowel de strategische als de operationele kant van contentmarketing en leren zij te werken voor een echte opdrachtgever.’
In het studiejaar 2019/2020 is deze minor al 2x gegeven aan in totaal zo’n 60 studenten. Studenten gingen aan de slag voor in totaal 10 grote en kleinere opdrachtgevers, zoals: Bijenkorf, Naturalis, Vodafone Ziggo, Sixt, Leids Internationaal Filmfestival (LIFF), Vereniging Omgaan met Pesten en Campspace. Iedere opdrachtgever had z’n eigen contentmarketinguitdaging. Zo had LIFF bijvoorbeeld het probleem dat het festival voornamelijk ouderen trekt. Er kwamen relatief weinig jongeren naar het festival omdat zij zich onvoldoende betrokken voelen bij het festival en met name ouderen het festival als hip zien. LIFF wilde met content een jonger publiek aantrekken en niet alleen content genereren rondom het festival, maar hen het hele jaar door betrokken houden met content.
HBO Studentenprijs
Om de band tussen het bedrijfsleven en het HBO extra te versterken, hebben de Hogeschool Leiden en Platform Content een nieuwe prijs in het leven geroepen: de HBO Studentenprijs van Platform Content. De studententeams die bij de minor een 7 of hoger haalden voor hun eindpresentatie aan de opdrachtgever, mochten meedingen naar deze prijs. Op 30 juni deden de volgend teams hun pitch: Ziggo, VR Owl (VR/AR Bureau), Campspace en Leids Internationaal Filmfestival (LIFF).
Pitches en uitreiking Studentenprijs
Vanwege de Corona-maatregelen vonden alle pitches die middag online plaats via Zoom. In slechts 5 minuten moesten de woordvoerders van elk studententeam de case maken waarom zij juist in aanmerking kwamen voor de hoofdprijs. Sommige teams maakte een flitsende start met indrukwekkende casevideo’s en andere teams begonnen gelijk met hun vlammende betoog. Na de pitch werd hen het vuur aan de schenen gelegd door de jury bestaande uit vertegenwoordigers van toonaangevende contentmarketingbureaus in Nederland.
Aan zelfvertrouwen en enthousiasme ontbrak het niet en nadat alle pitches waren geweest ging de jury in overleg om een winnaar te kiezen. Na rijp beraad en na de constatering dat alle teams erg aan elkaar gewaagd waren kwam Lotte Balsters van het team ‘Leids Internationaal Film Festival’. Lotte had een mooie oplossing gevonden om jongeren meer naar het Festival te laten gaan en tegelijkertijd te werken aan het imago en de betrokkenheid onder jongeren. Met “Watch it, or Leave it” werd een contentcuratieplatform gelanceerd in de filmindustrie op het gebied van Arthouse & Mainstream. Het idee, tezamen met het gloedvolle betoog en de scherpe antwoorden van Lotte leidde uiteindelijk tot de eindzege.
Nieuwe klantcases gezocht
Vanaf september start de Hogeschool Leiden met de derde editie van de minor contentmarketing en zoekt wederom klantcases. Het bedrijfsleven kan contentcases in dienen waarvoor studenten de contentmarketing kunnen uitwerken/verbeteren. De beste uitwerkingen komen in aanmerking voor de contentmarketingprijs die in juni 2021 wordt uitgereikt. Daarnaast zullen komend studiejaar initiatieven worden ondernomen om meer Hogescholen aan te haken bij de prijs.
Voordeel voor alle partijen
Voor bedrijven levert medewerking nieuwe inzichten en inspiratie op voor verbetering van hun contentmarketingaanpak. Daarnaast komen zij in contact met studenten die onderlegd zijn op het gebied van contentmarketing voor een eventuele stageplek of baan. Voor studenten biedt dit een kans om hun expertise over contentmarketing in de praktijk toe te passen. De studenten gaan onder begeleiding van de Hogeschool Leiden aan de slag.
Carlijn Postma, aftredend voorzitter Platform Content en eigenaar van The Post: “Dit is wat ons betreft één van de onderdelen waarop we graag de banden met het HBO-onderwijs aantrekken om zo jong talent voor ons vak te interesseren en aan te trekken.”
De ervaring van Vodafone Ziggo en Leids Internationaal Filmfestival lees je hier.
Aanmelden klantcase
Aanmelden kan tot uiterlijk 10 augustus 2020, gebruik dit Format casebeschrijving. Heb je meer of andere vragen, mail dan even naar Platform Content (bedrijfsbureau@platformcontent.nl) of Hogeschool Leiden (machielse.i@hsleiden.nl).